Identyfikacja wizualnaMarketing 

Identyfikacja wizualna – na czym polega i jakie korzyści oferuje?

Identyfikacja wizualna jest całościowym systemem, którym w toku swojej profesjonalnej działalności posługuje się marka. Jest to skuteczne oraz powszechnie stosowane narzędzie, które pozwala na nadanie firmie lub marce spójnego pod względem wizualnym wizerunku, wywróżenia jej na tle konkurencji oraz zwiększenia rozpoznawalności wśród klientów. Na czym polega budowanie identyfikacji wizualnej i dlaczego warto inwestować w ten proces?

Identyfikacja wizualna w teorii i praktyce

Identyfikacja wizualna (z ang. corporate/visual identity) to całościowy system, którym posługuje się dana marka lub firma w celu ujednolicenia wizualnego sposobu komunikacji z zewnętrznymi podmiotami. Pełni ona bardzo istotną rolę w funkcjonowaniu każdej firmy oraz jej rozwoju, gdyż elementy wizualne, które reprezentują markę mają ogromne znaczenie dla rozpoznawalności przedsiębiorstwa, kojarzenia jego wartości, a także osiąganych wyników sprzedażowych. Budowanie identyfikacji wizualnej zazwyczaj rozpoczyna się od projektu firmowego logo, które jest najważniejszym elementem wizualnym pozwalającym na bezbłędne zidentyfikowanie marki.

Oprócz samego logo, na identyfikację wizualną składają się także inne, nie mniej od niego istotne elementy. Należą do nich takie składniki, jak m. in. kolorystyka, kroje pisma, wygląd strony firmowej, stroje pracowników, wystrój firmowych wnętrz, design materiałów reklamowych i dokumentów firmowych, opakowania produktów, upominki dla klientów i wiele innych. Można powiedzieć, że wszystkie elementy wizualne, za pomocą których firma komunikuje się i prezentuje na zewnątrz muszą być spójne z zasadami jej identyfikacji wizualnej. Pozwala to na wypracowanie spójnego, kompletnego oraz bezbłędnie rozpoznawalnego wizerunku, co pozytywnie wpływa na odbiór marki i jej usług na zewnątrz.

Jak tworzy się profesjonalną identyfikację wizualną?

Identyfikacja wizualna powinna rozpocząć się od dogłębnego zapoznania się z historią firmy, jej wartościami oraz poznania grupy docelowej i jej oczekiwań. Istotne jest także zapoznanie się z produktami, jakie firma aktualnie posiada w swojej ofercie oraz zwrócenie uwagi na działania konkurencyjnych podmiotów. Wszystkie te kroki prowadzą do stworzenia tzw. systemu identyfikacji wizualnej, czyli skonkretyzowanego opisu procedur i oznaczeń graficznych stosowanych w przedsiębiorstwie. Jego zadaniem jest uzyskanie klarownej i precyzyjnie zdefiniowanej identyfikacji wizualnej, która będzie logicznie nawiązywała do logo, wyznawanych wartości oraz kultury organizacyjnej przedsiębiorstwa.

Spójna i unikalna identyfikacja wizualna znacząco podnosi rozpoznawalność firmy na zewnątrz, a jej posiadanie ma szczególne znaczenie zwłaszcza na początkowym etapie prowadzenia działalności, kiedy dochodzi do pierwszego kontaktu firmy z odbiorcami jej usług. Pierwsze wrażenie oraz jego charakter w dużej mierze decydują bowiem o tym, czy firma zyska klientów oraz jakie wrażenie na nich wywrze. Z uwagi na ogromne znaczenie identyfikacji wizualnej oraz jej istotny wpływ na dalszy kierunek rozwoju firmy, budowanie systemu tożsamości warto powierzyć profesjonalnej firmie specjalizującej się w tym zakresie, czyli doświadczonej agencji brandingowej.

Polecane artykuły

Skomentuj