usp dzialalnoscFirma 

Co to jest USP i dlaczego jest kluczowe dla Twojego produktu

Jak sprzedawać dobrze, żeby sprzedawać dużo? Niezależnie od tego, co jest podstawą twojego biznesu, produkt musi mieć USP. To klucz do zwiększenia sprzedaży i wypracowania sobie pewnej pozycji na rynku. USP to unikalna cecha, która wyróżni produkt na tle konkurencji, ale uwaga – musi być naprawdę unikalna.

Co to jest USP produktu?

USP to skrót od angielskiego unique selling proposition, które w dosłownym tłumaczeniu będzie brzmiało: unikalny punkt sprzedaży. Jednak lepszą wersją będzie unikalna cecha sprzedaży lub unikalna cecha oferty. 

Gdybyśmy chcieli posłużyć się tłumaczeniem opisowym, należałoby określić USP jako tę jedną, najważniejszą cechę produktu, która wyróżni go na tle konkurencji i sprawi, że to po ten produkt klienci będą się ustawiali w bardzo dużych kolejkach. 

Ważne: USP – jak sama nazwa wskazuje – musi być unikalne. Nie można więc określić tym mianem promocji, darmowej dostawy, produkt nie może być „najlepszy” (bo o każdym można tak powiedzieć) ani „wyjątkowy pod każdym względem”. 

USP tym różni się od klasycznej reklamy, że nie ma tu miejsca na slogany, które dobrze brzmią, ale na dobrą sprawę niczego nie wnoszą. 

Dlaczego twój produkt powinien mieć jasno określone USP?

Klienci oczekują konkretów. Można powiedzieć, że już nieco uodpornili się na reklamę i nie „kupują” banalnych haseł, które w gruncie rzeczy nic im nie obiecują. Wybierając konkretny produkt, chcą widzieć realne korzyści z używania go lub posiadania.

USP nie jest uniwersalne. W każdym przypadku będzie to co innego, jednak ma jedną żelazną cechę – nie da się go „przykleić” do dowolnego produktu.

Jeśli mówimy o produkcie, klient musi wiedzieć, dlaczego ma kupić właśnie ten, a nie podobny w konkurencyjnej firmie. Jednym słowem: trzeba wyłuskać korzyść i niemal dosłownie wskazać na nią palcem. Raczej nie ma sensu zakładać, że potencjalny klient się sam domyśli lub zauważy daną wyjątkowość. Nie domyśli się i nie zauważy, bo wszechobecny marketing przyzwyczaił klienta, że wszystko, co ważne, zostanie mu wskazane.

Bez USP nie wyróżnisz się na tle konkurencji – znajdź go!

Nie mów, że produkowane przez twoją firmę buty są najlepsze, bo tak może powiedzieć każdy. Powiedz raczej: „Podeszwy naszych butów są odporne na ścieranie, dzięki czemu będziesz je nosić przez wiele lat i nadal będą jak nowe”. To wyraźne podkreślenie cechy i jednocześnie wskazanie korzyści, która przekona klienta do wyboru.

Prowadzisz dom gościnny lub pensjonat? Dziś niemal każdy gwarantuje darmowe Wi-Fi i można to uznać za standard, ale nadal w niewielu pensjonatach można liczyć na darmowe ręczniki, do tego codziennie wymieniane. A przecież wiadomo, ile miejsca w bagażu zajmuje miękki i ciepły ręcznik. Pokaż potencjalnym gościom, że nie muszą go zabierać, konkuruj wartością dodaną, nie ceną.

Prowadzisz sklep stacjonarny i chcesz, żeby klienci kupowali u ciebie, a nie u sąsiada? Ludzie nie zawsze chodzą tam, gdzie jest najtaniej. Spora część klientów szuka produktów premium, szybkiej i profesjonalnej obsługi oraz… gratisów. Nawet jeśli będzie to tylko darmowa torba zakupowa, szybko zauważysz różnicę.

Powyższa lista to oczywiście tylko szkic tego, czym może być USP, jednak dobitnie pokazuje, że liczą się detale i… pomysł! USP musi być bowiem przede wszystkim unikatowy, a więc wymyślenie go wymaga kreatywnego spojrzenia na własny biznes. Jeśli to się powiedzie, reszta powinna być łatwa.

Źródło: https://pragmago.tech/porada/usp-produktu-czym-jest-unique-selling-proposition/

Polecane artykuły

Skomentuj