ksiegowoscFinanse 

Prowadzenie rejestrów VAT – o czym mowa w praktyce?

Prowadzenie rzetelnego rejestru VAT to obowiązek każdego podatnika VAT. To na jego podstawie wyliczana jest wysokość należnego podatku, który przedsiębiorca musi zapłacić do organu skarbowego. Kiedy jeszcze taki rejestr należy prowadzić i jak to robić dobrze? Wyjaśnienie znajduje się w tekście poniżej.

Rejestr VAT – kto musi prowadzić?

Taki obowiązek dotyczy wszystkich tzw. czynnych płatników VAT. W myśl obowiązujących przepisów muszą oni odprowadzać podatek z tytułu realizowanej sprzedaży produktów oraz usług. Żeby móc skutecznie przygotować zestawienie takich transakcji, podatnicy muszą prowadzić odpowiedni rejestr – wynika to jasno z ustawy VAT. Na rynku działają nawet firmy, które wykonują prowadzenie rejestrów VAT w Krakowie i innych miastach.

Co ważne, wymieniona wyżej ustawa określa nie tylko, kto musi taki rejestr prowadzić, ale również wymienia, co musi się w nim znaleźć. Wśród wymaganych informacji jest między innymi określenie przedmiotu oraz podstawy opodatkowania, ale nie tylko. Podatnik musi również określić wysokość kwoty podatku należnego, kwotę podatku obniżającego podatek należny oraz wysokość podatku już do zapłacenia.

Niezbędne jest również podanie informacji na temat samego przedsiębiorstwa, które prowadzi rejestr – są to nazwa firmy, adres podany przy rejestracji i numery REGON oraz NIP.

Kto nie musi prowadzić rejestru VAT?

Nie każdy przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą ma obowiązek prowadzić rejestr VAT. Zwolnieni są z niego między innymi podatnicy zwolnieni podmiotowo z VAT oraz przedsiębiorcy wykonujący czynności, które zwolnione są z podatku od towarów i usług – przekonuje pracownik biura, które oferuję usługę pełna księgowość w Krakowie.

Jak prowadzić rejestr VAT?

Większość nowoczesnych systemów do zarządzania księgowością w firmie robi to w sposób automatyczny. W przypadku sprzedaży produktów lub usług wystarczy wystawić fakturę, a automatycznie trafi ona do rejestru VAT. Podobnie wygląda sytuacja w przypadku faktur kosztowych. Po dodaniu jej do systemu, z automatu jest ona ujmowana w rejestrze.

Polecane artykuły

Skomentuj