Firma 

Czym jest użyteczność w sklepie internetowym?

Tworzenie przejrzystej architektury informacji sklepu oraz projekt, który dostarcza pozytywne doświadczenia. Skuteczny i nowoczesny sklep internetowy to przede wszystkim poprawnie zaprojektowana ścieżka oraz proces zakupowy. Warto przyjrzeć się architekturze naszego sklepu oraz przejść proces zamówienia samodzielnie by przekonać się czy ta najważniejsza ścieżka jest prosta i intuicyjna dla użytkownika.

W tym artykule przyjrzymy się dlaczego ważna jest architektura sklepu, na co zwrócić uwagę projektując sklep internetowy oraz jak zwiększyć satysfakcję użytkownika z przebywania na sklepie.

Jakie są podstawowe zadania sklepu internetowego ?

Projekt graficzny to podstawowy element na który zwraca uwagę Twój Klient. Dobrze spersonalizowane zdjęcia, przyjemne kolory, nowoczesny układ i ciekawe rozwiązania interfejsu pomogą zainteresować użytkownika Twoim produktem. Chętnie zostanie on na sklepie w poszukiwaniu produktu po który wszedł na Twój sklep z reklamy, wyników wyszukiwania czy polecenia znajomego.

Projekt graficzny ecommerce – zdefiniuj odbiorcę

Jednak aby projekt i grafika trafiały do odbiorcy ważne jest by na samym początku zdefiniować odbiorcę, zastanowić się kim jest Twój Klient – zbudować profil Klienta wtedy będziesz mógł dopasować przekaz, komunikaty, grafikę do Twojej grupy docelowej. Zwykle takimi zadaniami zajmujemy się na początku, przy podjęciu współpracy z agencją hauerpower już na pierwszych warsztatach omawiamy tak naprawdę kwestie związane z spersonalizowaniem Twojego sklepu do konkretnych osób, analizujemy ich potrzeby i dopasowujemy rozwiązania.

Poznaj potrzeby i cechy Twoich Klientów

Po zbudowaniu persony czyli Twojego idealnego Klienta możemy przejść do zbudowania odpowiednich rozwiązań i dobrania takiego przekazu i komunikatów które wpasują się najlepiej do Twoich potencjalnych Klientów. Przykładowo mama rocznego Kacperka będzie zatroskana o dziecko i miło będzie gdy na produkcie który wybrała będzie spersonalizowany napis, hasło lub będzie mogła wybrać jego ulubiony kolor. Warto sprawdzić lub wykonać analizę potrzeb Twoich Klientów względem produktu by móc wdrożyć odpowiednie rozwiązania na sklepie, które pomogą spełnić ich oczekiwania.

Zadbaj o czytelność i architekturę informacji

Struktura sklepu i kategorie produktów

Odpowiednia i czytelna struktura Twojego sklepu będzie owocowała lepszym SEO i konwersją, a co za tym idzie zrozumieniem poruszania się i wyszukiwania produktów przez użytkowników. Dobrze rozpisać listę produktów na odpowiednie kategorie podrzędne, a następnie zebrać je do odpowiednich kategorii głównych. Zebrane w ten sposób kategorie stworzą nam drzewo czyli strukturę sklepu gdzie logicznie będziemy mogli przedstawić odpowiednią grupę produktów podobnych.

Czytelny podział produktów

W przypadku rozbudowanych sklepów internetowych warto zastanowić się nad podziałem kategorii na np: on i ona lub dla niej i dla niego, co pozwoli na spersonalizowanie kolejnych landingpage sklepu do odpowiedniej grupy kobiet i mężczyzn.

Jasno przedstawione koszta dostawy

Warto skupić się na przejrzystych informacjach dotyczących kosztów dodatkowych. Potencjalne doliczenie dodatkowych kosztów na końcu procesu zakupowego może spowodować opuszczenie zamówienia.

Najważniejsze cechy dobrego ecommerce

Czyli co sprawi że Twój sklep będzie sprzedawał więcej.

Zakupy online bez rejestracji

Nie każdy użytkownik będzie chciał założyć konto w Twoim sklepie, przejść proces rejestracji i potwierdzać swoje dane osobowe. Warto umożliwić zakupy bez potrzeby rejestracji. Co prawda można rozważyć bonus za założenie konta gdyż zyskujemy możliwość budowania newslettera dla naszego sklepu oraz tworzenia list remarketingowych jednak najważniejsza jest sprzedaż i konwersja.

Zbuduj zaufanie – social proof

Dowody społeczne czyli np opinie z social mediów, opinie o produkcie z internetu, opinie o Twoim sklepie z konta na allegro. Wszystko to poprawia autorytet Twojego sklepu i powoduje że zakupy w nim są bezpieczne. Być może przekonasz poprzez opinie o Twoim sklepie lub jakości obsługi niezdecydowanego Klienta. Warto rozważyć odpowiednią sekcję zarówno na stronie głównej jak i na karcie produktu.

Karta produktu – duże zdjęcia produktu

Jeżeli myślisz o dużej sprzedaży, konwertującym sklepie, który zarabia warto zainwestować w sesję zdjęciową produktów oraz odpowiednio zaprojektować kartę produktu.

Nic tak nie przyciąga wzroku jak duże, dobrej jakości zdjęcia które da się powiększyć na telefonie.

Zadbaj o responsywność i dopasowanie do urządzeń mobile

Absolutny must have dla Twojego sklepu to sklep responsywny, który dobrze wyświetla się na każdym urządzeniu. Obecnie ponad 60% zakupów / zależnie od branż / jest dokonywana przez użytkowników mobilnych. Sklep powinien działać szybko, posiadać duże i dobre zdjęcia produktów oraz czytelną i prostą ścieżkę zakupową dostosowaną do urządzeń mobilnych.

Zobacz również jak zwiększyć konwersję na sklepie internetowym

Wyszukiwarka na sklepie internetowym

Absolutną podstawą jest wyszukiwarka umieszczona w czytelnym miejscu w menu i w stopce. Jeżeli użytkownik nie chce przeszukiwać kategorii menu, a wie czego chce to możemy być pewni że będzie szukał wyszukiwarki. Jeżeli będzie ona w formie dynamicznych podpowiedzi sugerowała produkty tym lepiej dla właściciela.

Listę wyników warto wzbogacić o opcje filtrowania i sortowanie a-z lub po cenie.

Polecane artykuły

Skomentuj